sunnuntai 12. huhtikuuta 2015

kisoihin vai ei kisoihin?

Kas siinäpä pulma. Mä oon ollut kisoissa viimeksi about sata vuotta sitten, silloin kun ratsastin vielä eri tallilla. Kilpaileminen ei ole käynyt moneen vuoteen edes mielessä mutta ollessani katsomassa viimeisimpiä seurakisoja on kiinnostus nostanut taas yllättäen päätään. Olisihan se hauska käydä taas testaamassa vähän että miltä se tuntuisi ja mihin ne taidot riittävät. Seuraavat seurakoulukisat olisivat ensi sunnuntaina ja niihin osallistumista olen kovasti miettinyt. Ainoa ongelma on hevosvalinta. Mulla oli mielessä yksi erittäin vahva vaihtoehto mutta kyseinen polle joutuikin sairaslomalle joten se ei nyt sitten onnistu. Ne hevoset joilla yleensä ratsastan tunnilla (lukuunottamatta sitä josta äsken mainitsin) eivät ehkä ole maailman parhaimpia vaihtoehtoja kilpailemista ajatellen ja ne jotka olisivat tasaisia ja varmoja kilpailutilanteessa eivät juurikaan meidän tunneilla käy eli niillä tulee ratsastettua erittäin harvoin. Helpon luokanhan voisi ihan hyvin mennä vähän tuntemattomammallakin hevosella mutta onko siinä toisaalta järkeä jos sillä ei muuten ikinä ratsasta?



Juteltuani asiasta ratsastuksenopettajani kanssa tulimme siihen tulokseen että voisin lauantain tunnilla testata Rellaa, tukevahkorakenteista eestinhevosta jolla olen mennyt kerran aikaisemmin eräällä estetunnilla (tykkäsin kovasti!). Kyseessä on erittäin tasainen ja pomminvarma ratsu jonka ainoa ongelma on eteenpäinpyrkimys. Köpöttelyvauhtiahan sillä voisi ratsastaa vaikka maailman ääriin mutta jotta sen saisi oikeasti hieman työntämään takaa ja jalkoihin vipinää, vaatii se ihan tajuttomasti eteenratsastusta ja hiki tuli jo alkumetreillä. Kannuksia ei voi käyttää koska niitä ei sallita kisoissakaan (raippa saa olla). En mä kannuksista tykkää oikein muutenkaan mutta niillä saisi pohjeapuihin sitä tarvittavaa napakkuutta. Niinä hetkinä kun hepan jalkoihin onnistui saamaan tarpeeksi vipinää se tuntui jopa todella hyvältä ja siltä että pystyttäis mihin vaan. Niitä hetkiä pitäis vaan saada vähän lisää. 

Mikä luokka sitten olisi hyvä? Alunperin ajattelin että ratsastaisin Helppo B: 0 2009, mutta koska keskiaskellajit eivät ole Rellan parhaimpia puolia, voisi Helppo C: 1 2000 olla parempi. JOS siis päätän kisoihin asti mennä. Mua on jännittänyt ihan hitsisti jo pelkkä kisojen ajatteleminen ja tuntuu että oon ollut jo viikon sellaisessa ihme ylivireystilassa kun oon yrittänyt päättä mennäkkö vai eikö mennä.

Tuleehan noita kisoja sitten syksymmällä taas jos nyt päätän näihin olla menemättä. Oon vaan jotenkin ollut niin henkisesti valmistautunut siihen että näihin kisoihin menen mutta täytyy nyt katsoa vähän fiiliksen mukaan. Tällä hetkellä mulla on vielä aika epävarma olo niin hevosen kuin ratsastettavan luokankin suhteen. Pidän Rellasta paljon mutta toisaalta olen mennyt sillä vasta kaksi kertaa joten en tiedä tunnetaanko toisiamme vielä tarpeeksi hyvin. Katsotaan nyt.

Relluska<3


4 kommenttia:

  1. Onko bannerissa muuten Pinja? Sun pitäis näyttää noita kuvia annukalle, ihastuis ikihyviksi! Rellaki ihan näköisensä ;) En tiedä mitä mieltä olet tilaustöiden tekemisestä, mutta musta olis ihanaa saada tuollainen kuva musta ja Romeosta! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tunnistit oikein, Pinjahan se ;D ainakin yrittää olla. Joo eiköhän se onnistu, kuva susta ja Romeosta siis! Voisin ainakin yrittää ;)

      Poista
  2. Oot tosi taitava piirtään ja melkein kaikki kuvat sinun blogissa on tosi hienoja!

    VastaaPoista